Een deken van bacteriën in je dieseltank, fijngemalen rubber in de leidingen van je koelsysteem, dichtgeplakte waterpompen of aangevreten brandstofslangen.
Met ontzag keken de deelnemers van de WVM motoren middag naar de foto’s die op het scherm voorbij kwamen.

De expert van Mechanisatiebedrijf van der Lingen B.V. die deze middag presenteerde, beschikt over een schat aan praktijkervaring en hij legde uit hoe je veel van deze zaken zelf kan oplossen dan wel voorkomen.
Want zeg nou zelf; hoe kom je er achter dat je motor slecht loopt omdat hij een poetsdoek heeft ingeslikt of omdat er haarscheurtjes in het deksel van je wierpot zitten?

Nadat de theorie van veelvoorkomende motorstoringen behandeld was en iedereen de mogelijkheid kreeg om vragen te stellen, werd het tijd voor het praktijkgedeelte.
Hiervoor werd het meetvaartuig Jenny van Deep Hydrografie & Geofysica gebruikt. Deze was op de helling naast het clubschip afgemeerd en vanaf de steiger kon men onder de geopende motorkap op de forse Volvo dieselmotor kijken.

De in scene gezette ‘storingen’ werden onder begeleiding van Klaas opgespoord en professioneel verholpen. Een losse accupool of een lekke brandstofleiding en het ontluchten van het systeem nadat dit was verholpen, het kwam allemaal voorbij.

Maar er kwamen ook enkele potentiële storingen aan het licht die niet in scene waren gezet…

Zo zie je maar hoe belangrijk het is om regelmatig met een kritisch oog naar de motor te kijken en met de opgedane kennis kan veel ellende voorkomen worden.

Na het praktijkgedeelte, waarbij de weergoden zich van hun goede kan lieten zien, was er een korte nabeschouwing en werd er met een drankje nagepraat.

Vorig bericht

Algemene Ledenvergadering

Volgend bericht

Scheepstuigen in de praktijk