Aan boord van Zingaro is een nieuw tijdperk aangebroken.
Naast de nieuwe Raymarine Wheelpilot die al vorig jaar werd ingebouwd en de onlangs geïnstalleerde Onwa GPS, Plotter en AIS is het nu ook gelukt om van vrienden overgenomen oude Raymarine instrumenten aan de praat te krijgen en ook nog met elkaar te laten communiceren.
Aan boord had ik een 40 jaar oud log en transducer en een 40 jaar oude dieptemeter, je weet wel die met zo’n ronddraaiend ledlampje, en natuurlijk een net zo’n oude transducer.
Ik kreeg van een vriend een Raymarine wind meter generatie ST60 en een oude Autohelm ST50 dieptemeter en log, de vraag was hoe verbindt je de oude transducers aan de Autohelm instrumenten en hoe koppel je die weer aan de ST60 en de nieuwste aanwinst de I70 die is gekoppeld aan de autopilot.
Uiteindelijk was het doel om de autopilot ook op de wind te laten sturen zodat ik met weinig bemanning me aan zeiltrim kan wijden.
De koppeling van de Autohelm en Raymarine windmeter was eenvoudig, gewoon stekkers in stopcontactjes doen, de aansluiting van Raymarine windmeter aan de I70 was ook makkelijk, je koopt gewoon een stekkerblokje waar een CHIP in zit, kost 125 euro en daarmee de duurste chip die ik ooit heb gekocht, en dan doet alles het ook.
Volgens Shipshape in Muiderzand, de leverancier en serviceprovider van Raymarine, kan je oude transducers niet aansluiten, maar ik dacht oh nee ? Zo moeilijk kan het niet zijn !
Mijn log transducer kabel had 3 draden en de autohelm ook drie, buitenkabel aan buitenkabel, rood aan rood en blauw aan groen en hallekidee het werkte !
Mijn dieptemeter transducer was een COAX kabel, met dus een buitenmantel en een signaaldraad in het midden. Ik had ergens gelezen dat je die kabels nooit mag inkorten omdat dan het signaal niet meer goed doorkomt. De autohelm dieptemeter heeft drie draden, een mantel, een gele en een rode draad. Na een paar uur klooien is dit de oplossing van de puzzel. Verbindt de gele en manteldraad door en koppel die aan de kerndraad van de COAX, de rode draad gaat aan de mantel en sapristie het werkt !
Kortom Zingaro heeft nu wind, diepte, log, ais, gps, nu alleen nog leren zeilen !

n.b. voor de oplettende lezer, voor de dieptemeter had ik geen plaats meer, maar de nog oplettender lezer ziet dat de diepte wordt aangegeven op het linker instrument !