De coronocrisis heeft toch ook zo zijn voordelen, je leert weer eens wat en ontdekt nieuwe dingen.
https://www.oldmapsonline.org/map/uu/1874-350268

Via deze applicatie kan je oude kaarten over nieuwe kaarten leggen en zo zien wat er in de loop der eeuwen is veranderd.
In dit voorbeeld kan je zien wat er zoal veranderd is op de Zuiderzee tot de zeegaten van de wadden.

 

Je zal zien hoe veel respect we moeten hebben voor onze voorvaderen, die zonder GPS, Windy of Windfinder, plotters en waarschijnlijk ook met maar zeer beperkt kaart materiaal over de Zuiderzee voeren.
Je kan bijvoorbeeld ook zien dat Pampus geen eiland was maar de vaargeul naar Amsterdam.
Verder valt op hoe moeilijk het moet zijn geweest om rond het Enkhuizer- en Vrouwenzand te varen.

 

 

Ik ontdekte deze applicatie omdat ik hoorde dat de schipbreuk van de Amsterdam in januari 1749 bij Hastings te wijten was aan verouderde kaarten. Het schip had zijn roer verspeeld in een zware storm en de kapitein had op de kaart een baai bij Hastings gezien waarvan hij dacht dat hij daar zou kunnen binnenlopen en schuilen voor de storm. Helaas was deze baai al lang verzand, maar dat was op zijn kaart 

niet aangegeven. Vandaar dat het schip in de modder en het zand van de baai verging. Het is geheel in de modder gezonken en is onderdeks nog helemaal intact. Er is zelfs een plan om het schip in zijn geheel te lichten en in een soort aquarium naar Amsterdam te transporteren om het daar verder onder water te onderzoeken. Maar of dat ooit gaat gebeuren  ?

De moraal van het verhaal, zorg er altijd voor dat je een actuele kaart en/of pilot aan boord hebt als je naar onbekende kusten vaart.
Ik heb nog oude zeekaarten aan boord waarin je nog door het Noord- of Thomas Smitsgat Terschelling kan aanlopen, probeer het toch maar niet !

Kortom een leuke manier om de dreigende verveling tijdens de lock down te bestrijden.

Replica van de Amsterdam

 

 

 

 

 

 

Vorig bericht

Waterplanten, hoe gaat het verder

Volgend bericht

wedstrijdzeilen, de nieuwe regels