Ik ben Daan Hamburger en ik woon alweer ruim 20 jaar aan het Noordeinde in Monnickendam.

Ons gezin bestaat uit mijn vrouw Sophie, zoon Tijn van 20 die in Amsterdam studeert en woont én de ex scheepshond Bruin, een labrador van bijna 14 die niet meer mee kan varen.

Ik ben met zeilen ooit begonnen natuurlijk in een Piraatje en via de Vaurien en Laser in de kajuitboten terecht gekomen tijdens mijn studietijd. Begonnen met een Victoire 22 samen met een vriend waarmee wij ook op zee zeilden en toen Friendships, een C&C 34 en nu een Sentijn 37 de “Viva la Vida”.

Andere zaken die mij vooral bezig houden zijn mijn familie, gezin, vrienden, lekker eten en mooie vakanties.

Ooit een hele andere studie gedaan en ook begonnen met heel ander werk maar geruime tijd geleden de overstap gemaakt naar de wereld van de watersport met verhuur, deliveries en organisatie van zeiltochten. Nu al een tijd jachtmakelaar en –taxateur waarbij ik vooral energie haal uit de beleving van een tevreden klant. Verder zit ik in het HISWA-bestuur sectie jachtmakelaars én regel ik de registratie van de reddingboten van de KNRM.

 

 

Mijn grootste succes in de jachtmakelaardij is tot nu toe de recente verkoop van een duurder zeiljacht in coronatijd waarbij de koper, een duitser, met een uitnodigingsbrief met moeite naar Nederland kwam. Het stormde en regende. De man keek een uurtje rond en betaalde de vraagprijs. Soms gaat de verkoop makkelijk maar niet altijd.

De grootste blunder met zeilen is ons met het zeilen met de C&C overkomen in Friesland toen wij vastliepen en het motorjacht dat ons kwam helpen ook vastliep en de sleeptros in de schroef kreeg. Het eindigde met een duik om de sleeptros van de schroef los te snijden.

Op het moment is de markt van gebruikte schepen sterk veranderd. Jaren werd er geklaagd dat door de vergrijzing en andere hobbies de boten niet te verkopen waren. De boten die verkocht werden gingen vaak naar het buitenland met leeglopende havens tot gevolg. Met de corona wil iedereen nu varen en worden er ook weer aan jongere watersporters boten verkocht vooral binnen Nederland.

Er dreigt een tekort aan goede werfgebouwde schepen van recent bouwjaar. De toegenomen vraag zorgde voor een toename van verkoop van visbootjes, maar dit sloeg over naar grotere boten. Ook bij werven ontstaan wachtlijsten voor levering van nieuwe schepen zodat vaak pas volgend jaar geleverd kan worden.

Voor de gebruikte boten geldt dat vanaf 2008 veel minder schepen zijn gebouwd waardoor boten van recenter bouwjaar ook erg gewild zijn.

Wanneer je je schip wil verkopen raad ik je uiteraard aan een erkende HISWA en NBMS- makelaar in te schakelen. Deze kan vertrouwd het verkoopproces begeleiden. Hij heeft onder andere toegang tot vaak wel 30 verkoopsites, neemt de zorgen van de bezichtiging uit handen, verzorgt goede contracten en maakt gebruik van een derdengeldrekening.

Wanneer men een schip wil kopen kan je dat via een zoekopdracht bij een professional doen maar je kan natuurlijk ook zelf gaan zoeken met in het achterhoofd een selectie in verband met vaargebied, budget, gezinsgrootte etc.

Maak afspraken om schepen te bezichtigen en ga daarbij ook op je gevoel af. Vind je het een prettig schip én ook aantrekkelijk. Wanneer je voor een schip bent gevallen laat dan de koele zakelijke blik van een expert beoordelen of je daadwerkelijk de goede keuze hebt gemaakt. Hij zal niet alleen de technische staat beoordelen maar ook de documenten zoals een BTW-verklaring controleren.

Graag kom ik met kopers en verkopers van boten in contact om te zien of ik voor hen meer kan betekenen.

Daan Hamburger

Noordeinde 106

1141 AR Monnickendam

Tel: +31-(0)6-55384041

http://www.jachtmakelaarmonnickendam.nl

 

Vorig bericht

Vikingschip

Volgend bericht

Den Oever sluizen hoe zien ze er onder water uit ?