Bijna iedere zeiler weet dat de juiste afstelling van de tuigage bij kan dragen aan betere prestaties onder zeil. Maar wat is nu eigelijk de juiste afstelling? Welke spanners moet je aandraaien? In welke volgorde moet je dat doen? En hoe strak moeten ze eigenlijk aangedraaid worden?

Rene Sepers van Jachthaven Waterland heeft als professioneel tuiger de tuigage van heel wat schepen onderhanden genomen en wist als geen ander antwoord te geven op al deze vragen. Rene werd bijgestaan door Daan Winkel (scheepstuiger in opleiding) en samen deden zij de voorbereidende werkzaamheden aan de demostratieboot Vita d’Oro die voor deze gelegenheid nabij het clubschip afgemeerd lag.

In verband met de verwachte regen werd eerst het praktijkgedeelte behandeld, dit bleek een goede zet want toen Rene zijn verhaal zo ongeveer afgrond had vielen de eerste druppels.

Tijdens het tweede deel in het clubschip werd aan de hand een diapresentatie getoond welke soorten verstaging er zo al mogelijk zijn, wat de verwachte levensduur is en wat de kosten zijn. Exotische varianten als PBO en Dyneema, maar ook de vertrouwde 1×19 RVS kabels kwamen voorbij; allemaal met hun eigen voor- en nadelen.

Speciaal voor de gelegenheid had Rene twee schaalmodellen meegenomen; een fractioneel en een masttop getuigde mast waarmee de effecten van het aan- of ontspannnen van de verstaging inzichtelijk gemaakt werden.

De uiteengerafelde bakstag en de ‘gebruik-ze-nooit-in-je-mast’ borgringetjes samen met de kooivorming in een te korte RVS kabel die van hand tot hand gingen, zorgden nog voor de nodige vragen omtrent verzekeringsclausules.

Na afloop van de presentatie kregen de deelnemers aan deze geslaagde middag een voucher uitgereikt waarmee ze tegen gereduceerd tarief de tuigage van hun boot kunnen laten keuren waarna de bevindingen in een rapport vastgelegd worden.

Tot slot werden er een aantal wijzigingen in het wedstrijd regelement bekend gemaakt die er ondermeer voor moeten zorgen dat het waterplanten probleem minder invloed heeft op het wedstrijdresultaat.