Wellicht is het tijd om te verkassen,

Proloog
Ik kijk er altijd naar uit. Op woensdagavond lekker wedstrijdje varen.
In het begin van het seizoen kon je nog heerlijk varen op de Gouwzee en het Markermeer. In mei en juni zijn de waterplanten nog beperkt, in juli wordt het vervelend en in augustus is het meestal vakantietijd en wordt er niet gestreden.

Verkeersinfarcten
Ik ben al vroeg op de haven. Ik werkte in Amsterdam en probeerde rond 15h30 te vertrekken om de drukte op de A10 en de file op de N247 naar Volendam voor te zijn. Natuurlijk liep het uit. Om 16h00 stap ik pas in de auto. Ik heb geluk, het rijdt nog redelijk door, slechts enkele kleine oponthoudjes. Drie weken geleden deed ik over dezelfde 24km anderhalf uur.

17h27 nog ruim anderhalf uur voor de start om 19h15, Hans geeft op de groepsapp aan dat hij vertraging heeft maar, het verwacht om 18h30 aan te komen. Dat is laat maar nog net op tijd.

17h40 Hans belt, hij staat muurvast op de A1 bij Naarden. De verkeersdiensten voorspellen een vertraging van 1 uur. Hij klinkt verslagen, baalt maar probeert toch te komen. 18h11, Hans geeft de strijd op. Het is onmogelijk om op tijd in M’dam te komen.

Het gaat niet vanzelf
De tijdlijnen zijn strak.
– 19h15 starten betekent op zijn laatst 18h30 uitvaren.
– 18h00 op de boot om op te tuigen. Een lastig tijdstip als je niet in de beurt van M’dam werkt. Zelfs vanuit Amsterdam kan het lastig zijn. Je moet de mogelijkheid hebben om al vroeg van je werkt weg te gaan.

ik heb het geluk dat ik op woensdag een thuiswerkdag of werkdag in Amsterdam kan plannen. De andere jongens uit mijn team zitten met hetzelfde probleem. Ze wonen in Utrecht, Maarsen en Hedel, werken allemaal ook niet in de beurt van M’dam. Elke woensdag is het plannen en wrikken om op tijd op de haven te zijn. Het gaat niet vanzelf. Je moet er echt wat voor overhebben. Ik ben dan ook heel blij met zo’n gemotiveerd team. We vinden het allen heerlijk om de woensdagavondwedstrijdjes te varen. We zijn competitief en hebben gezamenlijk veel plezier.

Start
19h00 de eerste groep start.
19h02 we gaan een proefstart uitvoeren om 19h05.
19h05, we hebben een prima proefstart met minder dan 10 seconde achterstand.
19h10, nog vijf minuten. Het spel begint. De start is redelijk in de wind, een upward startpositie bij het startschip heeft duidelijk de voorkeur.
3 minuten, we gaan door de wind richting startlijn. De meeste schepen lijnen op voor een stuurboord start.
2 minuten, we draaien met de Offcourse mee om positie te krijgen. We komen helaas aan haar lijzijde, er is een mooi gat tussen Offcourse en Xquise. Een gat waar wij induiken en positie pakken om ruimte te creëren, zodat we kunnen afvallen en snelheid maken voor de start. Dan zie ik een andere nog mooiere mogelijkheid. We vallen af naar de Xquise, gaan overstag en proberen over bakboord te starten. Als dit lukt dan hebben we recht op voorrang op alle andere deelnemers die over stuurboord starten. Een mooi plan.
1,5 minuut, het plan gaat niet lukken, we kunnen niet genoeg hoogte pakken om de lijn te halen. Gebruik makende van de ruimte tussen Offcourse en Xquise kan ik afvallen om snelheid te maken voor de slag terug.
50 seconde, we maken de slag terug over stuurboord.
20 seconde, we liggen over stuurboord, vrij van de aan loef varende Offcourse en met een mooi gat tussen ons en de Xquise om te kunnen afvallen en snelheid te maken.
10 seconde, we maken vaart, de trimmers zijn alert en trimmen goed mee
5 seconde, ik stuur langzaam omhoog, er wordt weer goed mee getrimd.
0 seconde, we varen over de startlijn.

Een fantastische start.

Eerste kruisrak naar GZ08:
We hebben een goede start maar liggen tussen twee snellere schepen. Aan loef de Offcourse en aan lij de Xquise. Onze boeg ligt net iets voor die van de Offcourse. We blijven zeker nog enkele minuten vrij in onverstoorde wind. Aan lij ligt de Xquise. Ze zal snel opstomen en onder ons door varen. Zodra we in haar backdraft liggen klappen we weg naar vrije wind. Over stuurboord kruizen we voor de rest van het veld langs. De Fletcha moet voor ons wijken. Ik wil niet te ver buiten de vaargeul. Ik weet dat hier al behoorlijk wat waterplanten zijn.

We maken weer een slag, de manoeuvres gaan goed en snel. We weten steeds meer afstand te nemen van de Fletcha en de andere schepen. De Offcourse is al bijna aan de horizon verdwenen en we kunnen nog redelijk met de Xquise meekomen. Ze loopt wel ietsje uit maar, we houden goed tred.

GZ08 – MN1
Bij de GZ08 vallen we af naar MN1. Met 40-45 AWA lopen we zelfs ietsje in op de eXquise. Zijn wij nu zo goed, of zit Okke te slapen.

MN1 – Edam, Waterplanten
Bij de MN1 gaan we weer hoog aan de wind. We willen lang doorvaren om zover mogelijk bij de kant weg te varen, vrij van de verstikkende waterplanten. Ik zie dat de Xquise al door de planten is gegrepen. Ze vaart achteruit om de opgepikte waterplanten te dumpen. Onze kans om haar te passeren. Helaas ondanks haar oponthoud kruist ze nog net voor ons langs Tja, zonder Fonteinkruit onder de kiel vaart het stukken sneller. Ook wij merken nu dat we lang niet de gewenste snelheid varen. We zoeken naar trim mogelijkheden, Mark probeert van alles. Stef pas het voorzeil aan. We blijven ver onder de 5knp. Ietsje lager varen. 32graden AWA. We blijven te langzaam varen. Ik voel nog geen turbulentie in mijn roer. Dit is meestal de indicatie dat we waterplanten onder de kiel hebben hangen. We besluiten om in de wind te draaien en achteruit te varen om de waterplanten te dumpen. Ja, hoor er komt een behoorlijke bos onder de boot vandaan. Na het dumpen varen we weer een mooie 5.4knp met 28AWA.

Edam -MN1, Spi en Waterplanten
We gijpen om de MN1. De spi wordt gehesen. We accelereren tot 5.8knp. Huh, dat is echt te langzaam… en daar heb je het al. Het roer begint te trillen en de achterkant van mijn meisje schudt haar kontje als een bubbling danseres. We hebben alweer waterplanten opgepikt. We varen een knoop te langzaam.

MN1 – Gouwzee en Waterplanten
Met veel turbulentie onder de boot gijpen we met de spi naar MN1. De Spi blijft niet supermooi vliegen maar, de gijp gaat redelijk. We zijn snel om en varen met 140 AWA naar MN1. Hier loeven we op naar 100 AWA. Mijn meisje heeft er zin in, haar achterwerk schokt heen en weer, ze wil graag verder accelereren naar boven de 7knp maar ze is geketend door de waterplanten en wordt begrensd tot een nederige 6knp.

We maken het rak af en finishen als derde achter de Offcourse en Xquise. De Xquise is veel te ver weg om op rating in de buurt te komen. Achter ons is een enorm gat. Niemand die ons hier kan bedreigen.

Epiloog
Het is altijd lekker op het water. Het blijft een mooi spelletje

De waterplanten maken het wel veel minder leuk. Er is eigenlijk geen sprake meer van een wedstrijd. Je kan jezelf niet meer meten met de anderen. Geluk en pech spelen een te belangrijke rol. Pik je fonteinkruit op of niet. Steeds meer gebied wordt overwoekerd door de planten. Eigenlijk kan je alleen nog maar in het midden en oosten van het Markermeer varen. In de Gouwzee lukt het alleen in de vaargeul.

Daarnaast wordt het steeds drukker in het verkeer. Het is lastig om op tijd in M’dam te komen. Hierdoor moeten enkele boten op woensdagavond afhaken.

Misschien wordt het tijd om toch een andere haven te zoeken. Als er geen files en waterplanten waren dan is M’dam de meest ideale locatie. Prachtige stad, mooie haven en leuk vaarwater. De haven waar ik lig is niet goedkoop. De ligging en de service is uitstekend. Toch beginnen andere plaatsen te lonken. Als ik hoor wat Steve betaald in de verenigingshaven in Lelystad, vrij van waterplanten en ook met goede voorzieningen, dan begint het te knagen. Per jaar 1000 Euro extra om in mijn boot te investeren en waterplanten vrij.

Ja, wellicht is het tijd om te verkassen. Mijn gevoel wordt nog eens versterkt door de geruchten die ik hoor over het commercieel worden van Hemmeland. Hemmeland is de haven waar onze zeilvereniging zich al jaren heeft gehuisvest, het was een gemeentehaven. De exploitatiekosten van de verenigingsruimten en terras waren laag. Nu heeft de commerciële haven, waar ik naar alle tevredenheid lig, ook Hemmeland over genomen. Ik hoor geruchten dat de exploitatiekosten, in tegenstelling tot eerdere berichten en toezeggingen, toch vele male hoger worden. Mocht dit echt zo zijn dan doet dit toch een behoorlijke afbreuk aan mijn goede gevoel bij de commerciële haveneigenaar. Daarnaast moet ik binnen niet al te lange tijd zowieso mijn ligplaats verruilen. De haven wordt verbouwd. Het hele haventerrein gaat op de schop om plaats te maken voor nieuwbouw. Het wordt maar afwachten hoeveel overlast dit met zich meer gaat brengen. Tja, waterplanten, hoge kosten, commercie en een bouwput. Misschien een mooie gelegenheid om eens ergens anders te gaan kijken.