Dat was me een weekendje wel ! Er hadden zich 25 schepen aangemeld om op zaterdag naar Lelystad en zondag weer terug te varen.
Het was eigenlijk tot vrijdag nog erg onzeker of de tocht wel kon doorgaan. Een diep lagedrukgebied trok over het land en zorgde uiteindelijk in Zeeland en België voor noodweer. Op het Markermeer was op zaterdag juist het omgekeerde aan de hand, erg weinig wind wat er uiteindelijk voor zorgde dat de wedstrijd werd ingekort.
Op 12 en 13 september voer ik mee op de Dragonera, maar omdat overnachten op een draak nou niet echt comfortabel is, besloot ik deze tocht met Zingaro te volbrengen.
Op weg naar de start kwamen we Quattordici tegen, nogal stuck in the mud. Op de kaart staat toch echt dat er 2,5 meter water in de vaargeul naar Marken staat, maar op onze dieptemeter kwamen we echt niet verder dan 2,20. Dan is het toch wel handig om 48 pk en een vast drieblad schroef te hebben, dus met flink wat geweld Marc en Monique door de prut gesleept.
Uiteindelijk verschenen er 20 schepen aan de start.
Als we ook nog de wedstrijdregels hadden gelezen dan was ons beslist opgevallen dat het eerste signaal dat we van het startschip hoorden, overigens bemand door Klaas en Marcel, niet het 10 minuten sein maar het 5 minuten sein was. Kortom bijna 3 minuten te laat gestart bij de MN3, en bij licht weer helpt een vaste drieblad schroef echt niet als de motor uit staat.
Bij de tweede startgroep werd al meteen duidelijk hoe de kaarten geschud waren, Offcourse was ofcourse op het aandewindse rak het snelste, en wij werden al bij de GZ2MN1 ingehaald terwijl wij eigenlijk een half uur eerder waren gestart.
Van de GZ2MN1 ging het dan verder naar de sport H, voor de schepen uit de eerste startgroep een kruisrak, voor de meeste schepen uit de tweede startgroep haalden het zonder overstag te gaan. Wat er tussen de sport H en de OVD 7 boei gebeurde onttrok zich aan onze waarneming, we zagen wel dat de schepen met spinnaker tevergeefs probeerden Offcourse. die zonder spi voer. in te halen.
Offcourse zeilde de baan in iets meer dan 3 uur, de dappere Betty deed er 5.43 over.
Uiteindelijk kwam iedereen moe doch voldaan aan de de gezellige Deko marine, waar de deelnemers werden begroet door Herman, ons enthousiaste lid en de organisator van dit zeilfestijn.
Er was een hele steiger vrijgemaakt voor de hele vloot uit Monnickendam en na een drankje aan boord togen wij allen naar het havenrestaurant alwaar de steigerborrel met hapjes en het avondeten zou plaatsvinden. Ondergetekende was al vaker in deze uitspanning geweest en had daar tot volle tevredenheid gegeten en gedronken. Helaas was het restaurant niet helemaal ingesteld op een groep van 50 dorstige en uitbundige zeilers, daar leed het tempo van de bediening en het uitserveren van het eten merkbaar onder.
Tijdens de borrel werd Herman geheel terecht in het zonnetje gezet, het bleek dat hij al 12,5 jaar havenmeester bij de Marina was, en zoals het hoort werd hij dan ook getrakteerd op een fraaie toespraak van Willem-Jan en een daverend applaus van alle aanwezigen.
Aan het einde van de avond was er nog een akkevietje met politie, die om een of andere reden kwamen controleren of de corona regels in acht werden genomen.
Ondertussen was het weer echt veranderd, de wind nam in de loop van de avond en nacht toe tot 40 knopen, en het regende ook behoorlijk, we begonnen ons aan boord al zorgen te maken over de terugtocht.
Maar gelukkig was het slechte weer maar van korte duur. Omdat er wat vertraging in de sluis was werd de eerste start uitgesteld naar 11.00 en de tweede naar 11.30.
Helaas was het 5 minuten sein niet te horen, dus tip voor de volgende keer, geef het startsein ook op kanaal 88 door ( dat bericht kwam om 11.03 door). Het was een heerlijk zeilweer, droog met ca. 15 knopen wind ruimschoots naar de overkant.
Tja met een uitgeboomde genua liep het deze keer heel anders voor Zingaro, jammer dat de wind in de loop van de middag inzakte, met een ketch een kruisrak varen met weinig wind is altijd wel een dingetje.
De snelste vandaag was Galathea met iets meer dan 3 uur varen, en de Hebbes deed het in 4 uur en 18 minuten.
Aansluitend in de Marina de borrel, de prijsuitreiking en de scheepsonderdelenmarkt van Rinus.
Winnaar overall was Galathea en het snelste schip uit de Marina was de Jizz die ook dit jaar de prijs in ontvangst mocht nemen.
Ook bij het kampioenschap van de watersportvereniging, die een wedstrijd in een wedstrijd voeren, was er geen grote verrassing.
De Offcourse was ook dit jaar de snelste, wat wel opmerkelijk was omdat het schip het eerste weekend double handed voer en zonder spi, en dit weekend de laatste wedstrijd niet eens was gestart.
Bij de prijsuitreiking gaf Rincke Rinckes een gratis jaar lidmaatschap van de watersport vereninging Monnickendam aan Nico Stuve van de Hebbes.
Kortom het was een bijzonder geslaagd weekend, en heel veel dank aan Herman en de teams van Marina Monnickendam en Deko Marina team voor het organiseren !
De foto’s zijn gemaakt door Klaas, waarvoor dank !