Zingaro is nu al bijna drie weken op weg naar het einde der wereld (Finisterra). Dus misschien tijd voor een update van de avonturen. Ik vaar de tocht solo met nu en dan opstappers, leuke uitdaging,…
Het was de eerste dag al meteen echt raak. Op weg naar de zomertocht bestemming kwamen we in een windhoos terecht op het Ketelmeer. Gewoon stom te laat zeilen gestreken omdat we te veel onder de indruk waren van alle natuurfenomenen die gepaard gaan met een windhoos. Flinke donkere wolkenpartijen, regenboog, mooi schel licht, witte rolwolk, en snelle daling temperatuur = 60 knopen wind. Zeilen gestreken wel wat schade, een complete zeillatzak uit het zeil gewaaid en het onderlijk van de bezaan uitgescheurd, maar met de oude zeilen was het echt einde verhaal geweest. Motor gestart, en natuurlijk hield die er mee op, dus anker uit en checken wat er aan de hand was. Groffilter schoon dus dan zal fijnfilter ook wel in orde zijn. Havenmeester gebeld, die zei toe ons ff de haven in te slepen, maar blijkbaar had hij zich bedacht en een commerciële redder ingeschakeld, omdat de gasten toch wat nerveus waren geworden toch maar de hulp geaccepteerd. Dure grap,….
Volgende dag gekeken wat er aan de hand was, bleek een verstopte leiding vóór het groffilter te zijn. Dus meer Grotamar 82 gebruiken. Nieuw filter ingebouwd, pokkedingen zijn het, ze lekken of ze lekken niet, deze lekje een klein beetje dus van later zorg. Door de windhoos was een jacht door de stutten gezakt, enorme schade.
Eerst gezellig met de andere WVM leden in Kampen borrelen en eten ! Volgende dag op weg naar Den Oever, heerlijke snelle zeildag. De nieuwe kiwi vaanstandschroef is misschien een soort vlag op een modderschuit maar gemiddeld loopt Zingaro 0,75 knoop harder. In Den Oever toch ff geprobeerd het filter lekvrij te krijgen, maar helaas het glaasje brak. Zou juist in Den Oever toch geen probleem moeten zijn, CIV, een scheepswerf en twee scheepsmotoren bedrijven zullen toch wel een reserve glaasje voor het delphi filter hebben. Jammer maar deze filters zijn in de beroepsvaart verboden, omdat de glaasjes breken en dan via de automatische bilgepomp diesel overboord wordtr gepompt. Dus met bue en trein naar Den Helder om een nieuw glaasje te halen, na 4 uur gemonteerd en het lekte zowaar niet, tot na 10 minuten het nieuwe glaasje spontaan brak. Ben blij dat ik toen niet solo op zee was, met een bilge vol diesel en een motor die niet kon starten, geluk bij een ongeluk zal ik maar zeggen. Volgende dag een nieuw filter ZONDER glaasje besteld en laten installeren. Goede tip, altijd een jerrycan schone diesel; aan boord hebben, en daaruit de motor laten lopen, niet vergeten ook de retourleiding in de jerrycan uit te laten komen ! Eindelijk weg uit Den Oever, prachtige zeildag naar IJmuiden, opstapper Mark genoot en ik ook. Volgende dag easy naar Scheveningen weinig wind dus mix van motor, die het prima deed, en zeilen. Via Roompot naar Kats, prima jachthaven met goed restaurant, en zeilmaker en scheepswerf. Nachtje geankerd op het prachtige Veerse meer, en door naar Breskens. Volgende dag door naar Nieuwpoort, was goed te zeilen, mooie tocht langs de Vlaamse kust. Dagje in Nieuwpoort gebleven en naar het gezellige Oostende gegaan, nu ben ik echt in het buitenland ! Opstapper afgestapt, dus nu sta ik er alleen voor. Volgende dag plan naar Calais of Bolougne, werd een heerlijke zeildag, bakstagswind en later plat voor de wind, 15-20 knopen wind. Wel vervelende zeegang door stroom tegen wind en oppassen voor de veerboten. Gelukkig heb ik AIS aan boord en een autopilot, dus geen probleem. Wilde eigenlijk een dagje in Boulogne blijven maar de volgende dag was de wind zo gunstig dat ik maar naar Dieppe ben gezeild. Beste zeildag sind het begin van de tocht, halve wind 15-20 knopen, oude genua 1 vliegend gehezen en natuurlijk ook de aap gezet ! Na een dagje uitrusten en dingen repareren in Dieppe, volgende dag zonder wind naar Saint Valery en Caux., wat een geweldig leuke plaats om te liggen, echte aanrader ! Drie nachten halen 2 betalen, dus lekker blijven liggen, en veel lekkere tongetjes gekocht en gegeten. Daarna door naar Fécamp, interessant museum, leuke havenstad,
Dagje verwaaid gelegen, bf 7-9 zw is echt een beetje te heftig, wel vervelend veel deining in de haven. Volgende dag zag er goed uit om de Seinebaai over te steken naar St Vaast, begon ook lekker met 15 knopen wind, wel nog vervelende deinig van de dag er voor. Na 20 mijl overstag om toch nog wat optie te hebben, bv LeHavre. Wind naar 0 beaufort, dus gekozen om naar Dives-sur-mer te varen. Beetje te vroeg aangekomebn dus in zicht van de haveninvaart in de modder vast, na 15 minuten weer vrij. Vervelend want deze ondiepte stond niet in mijn gloednieuwe Imray pilot, wel bleek bij de buren in een Reeds uit 2010…..
Leuk stadje van waaruit Willem de veroveraar in 1066 is vertrokken naar Hastings,…
Morgen weer verder, hopelijk naar St Vaast la Hogue, geen haast want je moet daar sowieso niet vroeger dan 2 uur voor hoogwater zijn,…
groeten
Kees
Zingaro