In Toulon kwam Annelien aan boord. We kennen elkaar als schippers op de grachten en via Plastic Whale, waar we vaak met mensen plastic uit de grachten hebben gevist. Voor de kust bij Hyeres liggen een paar prachtige eilanden, Porquerolles en Port Cros, daar kan je in baaien prima ankeren. Tussen de eilanden en de kust wordt veel gezeild, maar helaas ook veel gewaterscootered, dus oppassen geblazen, en je er niet te veel aan storen. Omdat het helder water is kan je je anker altijd makkelijk in het zand gooien. Weer ankeren in een paar baaien westelijk van Toulon. De weersverwachting was niet best, eerst een koufront dat over kwam, nog nooit zo duidelijk gezien !
En de dag erna werd onstabiele lucht met zwaar onweer voorspeld. Dus maar in de Marina van La Ciotat gaan liggen. Nou maak ik me bij onweer nooit zorgen om blikseminslag, anders zouden immers jachthavens altijd het eerste getroffen worden, maar vooral om wind en windrichting. Om 4 uur ‘s ochtends ging het los, zware windstoten tot 70-80 knopen en sterk wisselende richting, shifts van 120 graden per minuut, en natuurlijk bakken regen. Veel geankerde schepen zijn ‘s nachts van hun anker geslagen en de reddingsdiensten hadden veel te doen. Volgende dag een schipper naast ons, die had nog nooit zo iets meegemaakt, weg sprayhood, bijboot met motor en al boven op het achterdek getild.
Weer terug naar Toulon, want Annelien weer van boord, en mijn dochter Britt onverwacht aan boord, never a dull moment ! Eigenlijk van plan om naar Saint Tropez te zeilen, maar de Levante zette door en ik kon geen gunstige ankerplek vinden, dus na lekker ankeren bij Port Cross, richting Marseille waar ik nog niet was geweest. Na een paar dagen ankeren daar aangekomen, mooie en interessante plaats, zwaar bevochten in de tweede wereldoorlog, de nazi’s hebben een groot deel van de oude binnenstad met de grond gelijk gemaakt. Mooie musea en een schitterend romaanse kerk, met mooie vroegchristelijke sarcofagen. Was en is natuurlijk altijd een enorm belangrijke en natuurlijke havenplaats geweest. Natuurlijk Boulliabaise gegeten, deze stad doet ook erg noord-afrikaans aan, prachtige markten en een drukte van belang op straat. Ook fijn om fietsjes aan boord te hebben, vergroot je actieradius enorm !
Verder naar het westen in de Rhone delta geankerd, spectaculair om te zien hoe brandblus vlietuigen hun ruimen vullen met water, ze waren druk aan het oefenen.
Weer een weersverandering voorspelt, dus op weg naar Les Maries, Port Gardian overvallen door een dubbele onweersbui, alle zeilen weg en op een mijl of 5 buiten de kust afgewacht. Enorm veel regen, de kuipafvoeren hielden het niet bij, dus hozen geblazen. Achteraf bedacht dat dit kwam omdat er erg veel stof in was gekomen bij de osmosebehandeling eerder dat jaar, dus in de haven met waterdruk alles doorgespoeld. De Camarque is erg mooi, maar heeft een enorm nadeel, enorme hoeveelheden muggen, wel veel paarden en Flamingo’s. Britt weer van boord, ze vliegt terug via Montpellier, en ik ben weer even alleen.
Het weer is prachtig maar wel wat veranderlijk, dus soms tot 25 knopen wind, en dan moet ook Zingaro reven. Eerst gaat de bezaan er af, dan eerste rif in het grootzeil en dan een beetje de Genua 2 wegdraaien.Ik ben zeer tevreden met de zeilen die ik in Polen heb laten maken, scheelde echt behoorlijk in prijs en dankzij mijn zeilmaker Ab uit Muiderberg in ieder geval de juiste maten en snit besteld. Via Llanca en L’Escala naar Blanes, waar mijn broer Wouter aan boord komt. Het is inmiddels september geworden, dus het hoogseizoen is voorbij en de havenprijzen zouden moeten zakken, helaas niet in Catalonië, in de ene haven is het nog hoogseizoen, in de volgende echter weer laagseizoen.
Via Barcelona langs de kust met weinig wind naar Ginesta gezeild. Een oude vriend uit Volkswagen tijden woont daar, en een oude vriendin werkt bij Seat in Matorell, heel gezellige avond in prima restaurant, de volgende dag groot boodschappen doen met de auto, fijn hoeven we niet te slepen. De volgende dagen de kust afgezakt, dagje naar Taragona, wat een leuke stad is dat, enorm veel romeinse resten, compleet amphitheater, en circus, heel bijzonder ! Daarna door naar de Ebro delta. Prachtig en rustig natuur reservaat, mooie ankerplek weg van alles en iedereen. Grote lange verlaten zandstranden, nog steeds heerlijk weer en fijn zwemmen rond het schip. Wilde Wouter Peñiscola laten zien, dus vanaf Benicarlo met de bus er heen. Bleek het jaarlijkse festival van de Christenen en Moren te zijn, veel verklede mensen, en grote drumbands die vanaf het Romaanse kasteel de berg afliepen. Spektakel ! Overigens tijdens het schisma in de katholieke kerk waren er twee pausen, een in Rome en de ander in Avignon. De laatste trok zich tot zijn dood terug in slot van Peñiscola. Wouter weer van boord, en ik maak me op om naar de Balearen te varen, heb inmiddels uitgezocht en bedacht dat Valencia de beste plek is om te overwinteren.
De volgende dagen zijn subliem zeilweer, van Pobla Marina naar Denia zijn 51 mijl en daar deed ik 7 uur over, gemiddeld 7,2 mijl op GPS, en dat met een schip met een rompsnelheid van 6,8 knopen,….ook nog alles heel gehouden. Na een dagje in Denia en een zeiltochtje met vrienden in de buurt, helaas te veel swell voor mijn gasten, dus zeeziek, en een avond waarin de hemelpoorten werden geopend, goh wat een hoeveelheid water kwam er uit de lucht, de hele stad onder water !
Duidelijk dat de herfst is begonnen, beetje wisselvalliger maar wel lekker wind ! Prima dus voor de 50 mijl naar Ibiza. Prachtige zeedag met een hele school dolfijnen die een half uur op de hekgolven meesprongen. Laatste stukje naar de baai wel op de motor, en in het donker geankerd.
Ibiza is erg interessant, aan de ene kant lig je als zeiler met veel andere jachten in een grote baai, mooi beschut behalve bij ZW wind en swell, kom je aan land dan is het een mengsel van dagjesmensen, jetset mensen van grote motorjachten die in de marina liggen of die daar voor door willen gaan want je kan ze gewoon per dagdeel huren, hippies en mensen die al weer op weg zijn naar een volgend feest in club Pacha.
De marina is interessant, naast de patserige motorjachten liggen er ook echt mooie en grote zeiljachten. De eerste winkel die je tegenkomt is geen watersportwinkel maar een Louis Vuitton, Dolce & Gabbana, Dior, Tag Heuer etc.
De oude stad van Ibiza is erg charmant, met leuke kleine terassen, bijzonder is de oude necropolis die stamt uit prehistorische tijden, het museum is helemaal vreemd, dat sluit ‘s middags al om 15.00 uur. Na een paar dagen weer op weg, nu naar Formentera, daar kan je ook prima ankeren, ik ga aan de Oostkant liggen omdat er NW swell is. Prachtig helder water, en ik ben vrijwel het enige jacht. Fiets gehuurd en een groot deel van het eiland afgefietst, de Zuidkant is bergachtig, de Noordkant is vlak en zandstrand. De dagen er op vaar ik langs de Westkust van Ibiza, mooie ankerplekken, mooi beschut en rustig in het naseizoen. Volgende uitdaging is de oversteek naar Mallorca, Weer dik 55 mijl, te weinig wind dus motorsailen geblazen. Ankeren in Camp de Mar, vlak bij Palma, mooie baai, wel nogal toeristisch, met veel dikke en oude Engelsen en Duitsers op matjes naast het zwembad of op het strand.
Ik heb wat duitse vrienden op Mallorca en ga richting noord-oosten over de baai van Palma naar Cala Pi, spektaculaire ankerplek, heel smal en tussen heel steile rotswanden, dus met trossen naar de kant om niet te veel te draaien. Gelukig ben ik er in het naseizoen, dus zijn er niet te veel andere jachten. In Puerto Petro mijn vriend uit Volkswagentijden Klaus-Dieter opgezocht, het is die dag pleurisweer, dus na bezichtiging van zijn megavilla aan de kust, naar Palma voor boodschappen en lekker eten aldaar. Enorme stortbuien, dus de baai die helemaal helder was toen ik aankwam was helemaal bruin de volgende ochtend. Ik wilde graag naar Cabrera, het kleinste eiland van de Balearen vlak buiten Mallorca. Het is een natuurreservaat met een hele goed beschutte baai met moorings. Je betaald een tientje per nacht, en moet reserveren via een onmogelijke website. Ik hoorde dat je in de zomer een maand van te voren moet reserveren, en iedere dag wordt een volgende dag vrijgegeven om 9.00 in de ochtend. Om 9.05 zijn alle boeien al weer gereserveerd, een truuk schijnt de zijn dat je doet alsof je een charter jacht bent. Twee dagen in die prachtige baai op dat schitterende eiland gebleven. Via de baai van Palma weer naar de westkust omdat er oost swell wordt verwacht.
De westkust van Mallorca is ruig, ruiger, ruigst, met onwaarschijnlijk mooie ankerplekken, met name Cala de Deia en Cala Caloba zijn schitterend niet in de laatste plaats door de hoge bergen direct aan de kust.
Oversteken vanaf Polenca naar Menorca, weer geen wind dus 35 mijl op de motor, hoort er helaas ook bij. Ciutadella op Menorca is een erg mooie plaats, veel cultuur dus zeker de moeite waard om een dagje langer te blijven liggen ! Menorca heeft een heel oude prehistorische cultuur, en er zijn dan ook veel archeologische monumenten. Het eiland is ook anders dan de andere eilanden, het is eerder een plat plateau dat ca 50-100 meter uit zee oprijst. Rond het eiland overal weer mooie ankerplekken, sommige ook zeer beschut tegen tegen iedere richting swell en wind. Na een paar dagen in Mahon aangekomen, heel aardige spanjaarden ontmoet,dat is het leuke van solo zeilen. In Mahon AIS/GPS laten repareren, stekkertje van de GPS antenne ging telkens los, dus door gesoldeerd. Mahon is zeer beschut en een erg mooie plaats, het was halloween dus veel verklede kinderen op straat. Ik heb toch een beetje haast, want mijn vriend Peter komt over een paar dagen aan op Mallorca, dus naar Menorca moet ik zeker nog een keer.
Op Mallorca komt eerst nog een vriendin aan boord, ze woont al jaren op Mallorca en ik heb samen met haar gewerkt aan de Eric Clapton tour in 1998, we hebben elkaar sindsdien niet meer gezien maar wel altijd contact gehouden, helaas wordt ze al zeeziek als ze naar een glas water kijkt, dus varen zit er niet in. Met Peter aan boord meteen uit Cala Ratjada vertrokken naar Christo. Volgende dag wordt er veel wind verwacht tot 30 knopen, maar we varen aan de lijzijd van het eiland dus we proberen het gewoon, maar de wind neemt zo toe dat we na 10 mijl en topsnelheden toch maar een haven binnenlopen. Vanuit een prachtige ankerplek in de bahia de Palma overgestoken naar Ibiza, nu weer geen wind. We komen in een baai aan, die een maand eerder vol zat met mensen, nu is het seizoen echt afgelopen, 1 open restaurant van de 30 en alle supermarkten gesloten, een echte ‘gosttown’. We varen verder naar San Antoni, van waar we oversteken naar Denia. Beetje wisselvallig weer, maar het zit echt mee en met een noodgang stuiven we naar Denia. Volgende dag vreselijke buien, maar de dag er op naar Valencia. Daar komt de vriendin van Peter aan, die is geen zeiler dus gaan zij een paar dagen in Valencia rondhangen. Ik ben eigenlijk een beetje te vroeg op mijn bestemming en wil nog een paar dagen richting Ebro delta, maar helaas ik flikker met mijn fiets, diepe wond in mijn been. Best een avontuur de Spaanse gezondheidszorg, tethanus injectie en iedere 3 dage nieuw verband. Na twee weken helemaal hersteld, rustig aan gedaan, klusjes aan boord, toch nog een paar dagen in de buurt van Valencia gezeild. Erg veel sinaasappel en mandarijnen plantages. Schip winterklaar gemaakt en uiteindelijk begin december naar Amsterdam gevlogen. Eind maart weer verder, nu richting Italië en Griekenland, en dat kan nu zeker sinds ik mijn ICP heb verruild voor een Poolse registratie. Ik heb ook een nieuwe thuishaven, dus nu komt Zingaro uit de HEL !