In de haven van Ostia gelegen, erg leuke Italianen tegengekomen en natuurlijk Rome bezocht. Prachtige stad, vooral het Panteon is een schitterend gebouw zeker als je je realiseert dat de betonnen koepel al meer dan 2000 jaar oud is. Mijn Italiaanse vrienden adviseerden me om naar de eilanden Ponza en Ventotene te zeilen. Op weg naar Ponza gebeurde dat waar ik rekening mee had gehouden. Ik lag voor anker in een baai en plots kwam in het donker een schip met zoeklicht op mij af, ja hoor eindelijk, de Guarda di Finanza die mij kwamen controleren. Blij met mijn Poolse vlag, alles in orde, fijne vaart verder. Later in de baai van Ponza waren ze erg actief en controleerden veel jachten, dat doen ze omdat je als Italiaan bij de inkomstenbelasting moet melden dat je een jacht bezit, ook met een Poolse vlag. Blij dat ik naar de vulkanische eilanden ben gevaren, hoge kliffen en prachtige baaien. Op Ventotene hebben de Romeinen een haven uit de tufsteen gegraven. Veel eilanden in de adriatische zee werden tijdens de dictatuur van Mussolini gebruikt om politieke gevangenen op te sluiten.

Verder naar Napoli, prachtige en bruisende stad, kon mooi ankeren, en bezocht Herculaneum en het nationaal archeologisch museum waar alles wat in Pompei en Herculaneum opgegraven is tentoongesteld werd.
Na een paar dagen verder naar het zuiden, Capri rechts laten liggen, en weer ankeren bij de kust van Salerno, echt erg mooi maar weer werd ik gek van de hekgolven van veerboten en megasuperjachten. Dus op de motor de golf overgestoken naar Agripoli, want wilde in ieder geval naar Paestum, een van de mooiste opgravingen in Italië met drie erg indrukwekkende griekse tempels.

Het is inmiddels eind september, de temperatuur blijft heerlijk en het is lekker rustig. Ik zak de italiaanse westkust af, richting de straat van Messina. Wel minder ankeren want de wind en swell komen uit het westen, en in het naseizoen zijn al veel dingen gesloten. Af en toe wordt je verrast door valwinden die uit de bergen komen, van 5 naar 30 knopen wind in 30 seconden. Langs de kust van Calabrië zijn niet veel havens of beschutte ankerplaatsen dus wat grotere stukken varen. Tropea is een van de mooie haven, duur maar wel een prachtige stad. Ik steek de straat van Messina over want ik wil naar de Eolische eilanden, soms heb je weinig keus en moet je wel op de motor varen, dus knarsentandend 40 mijl naar Milazzo, prima plek om te ankeren. Vandaar door naar Vulcano, Stromboli, Panarea en Lipari. De vulkaan van Vulcano produceert vooral zwavel ook in de baai, dus als de wind gaat liggen stinkt het vreselijk. Bij Stromboli kan je goed ankeren, tot mijn verbazing wel veel stroming. Helaas was Stromboli niet echt actief, maar wel een bijzondere plek, een echte must see. Lipari is een leuk eiland, en in het museum wordt duidelijk hoe belangrijk deze eilanden waren in de steentijd, overal in europa zijn werktuigen gevonden gemaakt van het obsidiaan dat hier werd geoogst.

Aan de noordkust van Sicilië vind je niet erg veel havens of ankerplekken, dus moet je een beetje plannen. Gelukkig vond ik genoeg mooie plekken om te overnachten. Cefalu is een bijzondere plek met een prachtige kathedraal en een heel mooie citadel, na een paar dagen snel verder naar Palermo omdat er weer slechter weer uit het westen wordt verwacht. Palermo is Napels maar dan in het kwadraat, beetje ruig, gezellig en spannend. Een van mijn doelen komt nu in zicht, acht jaar geleden voer ik als schipper op een charter in de buurt en kwam toen bij het natuurpark Zingaro en heb toen met mezelf afgesproken dat ik de volgende keer met mijn eigen schip hier zo zijn. Helaas is de wind die dag net ongunstig en aan lagerwal ankeren is een slecht idee, dus toch maar naar de marina van San Vito la Capo, nu echt uitgestorven. Op AIS zie ik enorm veel schepen, blijkt dat net de Medrace wordt gezeild, rondje Sicilië van en naar Malta. Nu verder via de westkant en de zuidkust van Sicilië. Inmiddels vrijwel uitgestorven, alhoewel het weer en de temperatuur heerlijk zijn, echt de enige zeiler. Kom nu langs havens waar je met veel moeite nog een expresso kan krijgen, ik wil absoluut naar Agrigento met de meest spectaculaire griekse tempels, en vind een leuke ankerplek bij Empodocle waar ik een paar dagen blijf. Ik vaar langs Licata en ga naar Ragusa, beide plekken waar veel zeilers overwinteren. In de haven van Ragusa kom ik erg veel zeilers tegen die ik de afgelopen tijd ben tegengekomen, dus gezellig en vreemd om als solozeiler plotseling tijdens happy hour 15 mensen uit 6 verschillende landen tegen te komen.

Ik had inmiddels mijn overwinteringsplek gevonden en geboekt in Crotone en wilde zeker ook naar Catania en de Etna. Heb alle tijd want ik hoef pas begin december in Crotone te zijn. Onderweg een paar dagen in de baai van Siracuse geankerd, beter gaat eigenlijk niet. Prachtige oude stad , heel bijzonder in de muur van de kathedraal zitten nog zuilen van een griekse tempel ! In Catania rondgelopen en met een huurauto de Etna op. Erg mooi, en koud en de duurste kabelbaan ooit, 50 euro voor een retourtje. De Etna was erg rustig, maar het was letterlijk het hoogtepunt van de reis, 2700 meter, kon Zingaro niet meer zien liggen. Daarna nog wat geankerd bij Taormina voor de oversteek naar de zuidkust van Calabrië.

Moeilijke oversteek, veel wisselende windkracht en richting, geen havens dus ankerplek vinden. Bij westenwind erg wisselende omstandigheden en uitdagend, van 0 tot 35 kts wind binnen 2 minuten, dus opletten.

Op weg naar Crotone zag ik twee zeiljachten die als dronken aardbeien rond elkaar draaiden. Waren 2 franse jachten één 9 meter met een kapotte motor, gesleept door een 7 meter jacht met buitenboordmotor tegen 1 meter deining. Sleepje gegeven naar Crotone. Was een weekje te vroeg, maar het weer wordt zo onbestendig dat ik na een poging de golf van Tarento naar het noorden te varen maar opgeef en naar Crotone terugkeer. Leuke stad, met een erg goede scheepswerf. Na een weekje uit het water, na 2 jaar in het water behoorlijk wat aangroei, dus goed plan om de kant op te gaan.

In 2023, 3815 mijl gevaren,140 vaardagen, gemiddeld 27 mijl per dag. mooi avontuur !