Ik vond dit bericht op watersport techniek dit stukje van Peter Deleu.
Er zijn hier waarschijnlijk al een hoop berichten geplaatst rond de “Chinees diesel heater”. Maar misschien kan deze er nog bij . Ik was wat kritisch in verband met het verbruik, en wou het wel eens goed afwegen of ik zo’n heater zou installeren, of me behelpen met de warmtepompen in mijn boot. Toch heb ik 1 zo’n heater besteld (120 euro + wat extra inox uitlaatflexibel en een huiddoorvoer : 100 euro). De volledige installatie koste mij dus 220 euro en redelijk wat uurtjes werk. Nadat het systeem een maandje in werking was en ik er behoorlijk tevreden over was, heb ik me eens gestort op het werkelijke verbruik. Het verbruik (en natuurlijk daartegenover de geproduceerde warmte) hangt af van de externe pomp. Deze werkt pulserend. Volgens internetbronnen stuwt de pomp bij elke pulse 0,02 ml diesel in de verbrandingskamer. Je kan de sturing op thermostaat laten werken, dan kiest hij zijn pulsfrequentie zelf, of je zet hem op pulsemode. 1 betekent 1 pulse per seconde, dus 0,02ml verbruik per seconde. Met wat eenvoudig rekenen kom je dan aan het verbruik. Steld dat de heater op 2 is ingesteld, dan heb je een verbruik van 2pulsen x 1 seconde x 3600 seconden per uur = verbruik van 0,144 liter per uur. Om een nauwkeuriger zicht te hebben op het echte verbruik moest ik dus nagaan of de pomp wel 0,02 ml per pulse stuwde. Daarvoor maakte ik met behulp van een Raspberry Pi een pulseteller. Het dieselvat was exact 25 liter. Ik liet de heater z’n werk doen, en de pompulsen werden geteld. Na 7 dagen was de 25 liter opgebruikt, en de pulseteller stond op 1.079.793. 1 pulse verplaatst dus niet 0,02 ml, maar 0,02315 ml. Iets meer dan de specificaties van de pomp. Maar dat is geen nadeel, uiteindelijk wordt de diesel toch verbrand en omgezet in warmte. Om dit nu te vergelijken met elektriciteit.. 1 liter rode diesel kost 0,6 euro en staat voor 10kw. 10kw elektriciteit kost daarentegen 3 euro. Maar elektriciteit heeft een rendement van 100%, terwijl de dieselkachel maar 90% rendement haalt. Een korte berekening zegt dus dat verwarmen op diesel 5,55 maal goedkoper is. Wel moet nog rekening gehouden worden met het elektriciteitsverbruik van deze dieselkachel. ruw gerekend komt het er op neer dat verwarmen met rode diesel 5 keer goedkoper is dan met elektriciteit.